Mooi Spijkenisse

Home » Spijkenisse Algemeen » Het Plan 2000+ uit de jaren ’60

Het Plan 2000+ uit de jaren ’60

Toen de wederopbouw na de tweede wereldoorlog redelijk voldaan was begon men de ogen weer op de toekomst te richten. Volgens de experts zou Nederland in het jaar 2000 uitgegroeid zijn tot meer dan 18 miljoen inwoners en deze inwoners zouden een grote mate van welvaart hebben. Om al deze mensen te huisvesten en werk te bieden moest er gezocht worden naar manieren om de woongebieden en werkgebieden flink uit te breiden. Dit werd het nogal megalomane Plan2000+.  Dit plan is nooit uitgevoerd en stootte vanaf dag 1 op een enorme tegenstand, maar als het was uitgevoerd had Voorne-Putten en daarmee alle dorpen en steden erop, alsook Hoekse Waard en Goeree Overflakkee voorgoed totaal veranderd geweest.

Plan 2000+ voorzag in het uitbreiden van de haven op Voorne-Putten. Hierbij zou geheel Voorne-Putten afgegraven worden alsook een deel van de Hoekse Waard. Om deze dan gigantische haven goed te ontsluiten zou er een ingenieus stelsel met metro’s en snelwegen aangelegd worden alsook twee extra vliegvelden. Eén vliegveld zou tussen Brielle en Rozenburg moeten komen, de andere op de Hoekse Waard tegenover Moerdijk. Ook de Maasvlakte zou veel groter worden, dan hoe we hem nu kennen. De gehele kust van Voorne-Putten zou worden opgespoten, waarbij zowel Rockanje als Oostvoorne niet meer aan zee zouden liggen, maar aan de haven!

Het probleem met dit plan was dat er al was besloten om zowel Spijkenisse als Hellevoetsluis uit te laten groeien tot steden met tussen de 100.000 en 150.000 inwoners. Als dit zou gebeuren dan zou de uitbreiding niet meer mogelijk zijn van de haven. In het Plan2000+ werd er daarom een nieuwe stad voorzien “Grevelingenstad” op Goeree Overflakkee met 500.000 inwoners, dit moest ondervangen dat zowel Hellevoetsluis als Spijkenisse slechts dorpjes zouden blijven en geen nieuwe inwoners zouden kunnen huisvesten.

Het mega Plan200+ uit 1969

Het mega Plan200+ uit 1969

Ondanks dat het plan, in het huidige tijdsbeeld volslagen idioot is, was het plan ontwikkeld in een periode direct na de wederopbouw, toen alles in het kader stond van expansie en economische groei. Vanuit die gedachte had de ambtelijk top in Rotterdam het plan doorgezet, met als belangrijkste inzet de groei van de haven, daarbij geen rekening houdend met het feit dat de publieke opinie alsook een groot deel van de Gemeentelijke Raden verschoven was en de met expansie meekomende overlast zwaarder was gaan wegen.

Terug kijken is natuurlijk altijd de beste wijsheid, maar van de gigantische havenuitbreiding is uiteindelijk alleen de Maasvlakte aangelegd en na 20 jaar overleg in 2013 de Maasvlakte 2. Leefbaarheid blijft op Voorne-Putten een moeilijke issue, met de havens en industrie zo dichtbij is het zaak de stukken natuur en rust die er bestaan op Voorne-Putten te behouden en te beschermen. Het feit dat een dusdanig plan kan ontstaan, kan worden gedragen door de ambtelijk top is en blijft een waarschuwing dat we als inwoners van Spijkenisse en Voorne-Putten niet iets als “onmogelijk” moeten beschouwen. Vele denken, het zal wel los lopen met de monumenten, de leefbaarheid of dat park, maar voor je het weet ligt er een nieuw plan 2000 op tafel.

Maasvlakte 2

Maasvlakte 2

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: